Hvad koster det at lave en app? Hvad koster det at lave en app?

Hvad koster det at lave en app?

AF Simon B. Jensen

Der er ikke noget entydigt svar på hvad en app koster, da det specielt afhænger af hvilke features og funktioner den skal have.

Af den grund er det vigtigt du får gennemtænkt og beskrevet, hvilke funktioner du ønsker, samt besluttet om den skal bygges til både Android og iOS. Det vil gøre det nemmere at give et groft prisoverslag. Overordnet set vil en simpel app koste fra 100.000 kr. og opefter at udvikle.

Faktorer der kan påvirke prisen

Der er særligt tre faktorer der påvirker, hvad det koster at lave en app. Vi gennemgår her de tre faktorer:

Features
De ønskede features har meget indflydelse på prisen. Skal applikationen fx. have et kontrolpanel hvor du kan administrere indholdet, et brugerlogin, eller indeholde forskellige notifikationer?

Jo flere funktioner, jo dyrere vil applikationen blive, generelt set.

Apptype og platform
Dit valg af apptype påvirker både prisen og performance. Om det skal være en native, hybrid eller web app, for der findes fordele og ulemper ved alle. En web app fungerer på begge platforme (iOS og Android) og er den billigste løsning, men har sine klare begrænsninger i performance og funktioner.

En native app er dyrere, men er meget bedre på performance og funktionalitet. Der findes derudover mulighed for at udvikle native apps med Flutter, som er en nyere og moderne cross platform teknologi, der fungerer til både Android og iOS. Her vil prisen blive betydelig lavere, end hvis du udviklede appen til begge platforme, i forskellige teknologier.

Vi anbefaler native apps, medmindre du har et begrænset budget. I de tilfælde bør cross platform løsninger og web apps overvejes.

Se sammenligning af native, web og hybrid apps her.

Udvikleren
Det har også en indflydelse, hvilken udvikler du vælger til opgaven. Om det er et app firma, en freelancer eller om du ansætter udviklere, findes der fordele og ulemper.

Hvis du er i tvivl om dit valg, er du velkommen til at kontakte os for vejledning i, hvordan dine ønsker og overvejelser vil påvirke både pris og resultater.

Kom på markedet med en MVP

En af vores bedste råd til nye app kunder er at få udviklet en MVP, så i kan komme på markedet hurtigere, og få indhentet data og brugerfeedback.

Der er ingen grund til at udvikle en applikation med en lang række features, som brugerne slet ikke ønsker. Du har måske fået bygget feature 1 og 2, men de foretrækker feature 3.

Ved at få bygget en MVP, kommer i hurtigere og billigere på markedet, uden at have udviklet unødige funktioner og features. Det vil i mange tilfælde være den optimale fremgangsmåde.

Hvorfor er apps generelt dyrere end hjemmesider?

Mange har en opfattelse af at apps generelt er dyrere end hjemmesider, men hvorfor så det? Årsagerne til det er flere, men det er specielt fordi applikationer normalt har mange flere features, end man forventer af en hjemmeside. Det tager tid at udvikle.

Samtidig skal apps ofte bygges til begge platforme (Android og iOS), hvilket gør at udviklingsopgaven er væsentlig større. Hvis ikke dobbelt så stor, så tæt på. Cross platform teknologier som Flutter har gjort det muligt at sænke omkostningerne væsentligt for udviklingsarbejder og spare mange timer på både vedligeholdelse og videreudvikling.

Der findes mange CMS systemer på markedet, hvor en del af koden er udviklet, standardiseret og mulig at bygge videre på. Det gør behovet for skræddersyet kode til hjemmesiden mindre. CMS systemer har dog en række ulemper, da de sjældent topperformer på sikkerheden, hastigheden eller skalerbarheden.

Det er en af de primære årsager til vi udvikler hjemmesider i Laravel, der er det hurtigst voksende PHP framework. Det meste bygges fra bunden med alle de fordele det indebærer, hvor hjemmesiden er tilpasset efter kundens behov.

Ovenstående er hovedårsagerne til at det typisk koster mere at få udviklet en app. Hvis du har et begrænset budget, anbefaler vi du går på markedet med en MVP. Herefter kan du altid tilføje de features som er efterspurgt af brugerne.

Simon B. Jensen
AF Simon B. Jensen
Managing Director hos Bluebell

Jeg har arbejdet med hjemmesider og udvikling i over 10 år og været med til opstarte flere projekter. Over årene har jeg opbygget et indgående kendskab og stor erfaring med alt fra udvikling, til drift og online markedsføring, men mit speciale er og bliver SEO.