MVP udvikling - kom hurtigt og sikkert på markedet MVP udvikling - kom hurtigt og sikkert på markedet

MVP udvikling - kom hurtigt og sikkert på markedet

AF Simon B. Jensen

MVP er et begreb der ofte bruges i IT-branchen, og mange virksomheder og iværksættere vælger at starte med en MVP, når ny løsning skal afprøves.

Vi ser på hele MVP begrebet, betydningen, fordelene og ikke mindst hvorfor det er en god strategi for de fleste, der gerne vil på markedet med en ny app eller et nyt webkoncept.

Hvad betyder en MVP?

MVP er en forkortelse for Minimum Viable Product og anvendes specielt i forbindelse med IT projekter. På dansk kan det beskrives som det mindst levedygtige produkt og det fortæller godt grundtanken bag.

En MVP sikrer at du kommer hurtigt og sikkert på markedet, når du skal afprøve et nyt produkt, teste markedet eller ønsker at validere forretningsmodellen.

I de fleste tilfælde vil der være behov for at indhente brugerfeedback, data og respons fra målgruppen, inden de næste step fastlægges.

Hvorfor er MVP en god ide?

Der er mange grunde til at MVP er en god idé og strategi. Rigtig mange vælger at få udviklet en avanceret app, hjemmeside eller software med en lang række features og funktioner. Det kan sagtens ende godt, men risikoen for at du bruger penge på at få udviklet unødvendige, måske ubrugelige, elementer er absolut til stede.

For mange tech startups kan det ydermere handle om at teste markedet, inden man tager fremtidige beslutninger. Her vil det ofte være sjovere at sætte 200.000 kr. på spil, frem for fx. 500.000 kr.

Når du får udviklet et minimum viable product, får du en simpel løsning med de vigtigste features og funktioner, det ikke kan undværes. Det skal fortsat være en løsning der kan overbevise målgruppen, men det er sjældent en god idé at lancere en Ferrari som første version.

Start med en VW, indhent data og brugerfeedback, inden du tager de næste skridt og vær sikker på at træffe de rette beslutninger.

Fordele ved MVP

At gå MVP vejen indebærer en række klare fordele:

  • + Du kommer hurtigere på markedet
  • + Det er billigere i udviklingsomkostninger
  • + Det er mere sikkert (kræver mindre investering)
  • + Giver mest læring for færrest penge
  • + Du kan tage beslutninger basere på konkrete data

Hastighed og Time-to-market

Time-to-market er et andet aspekt der gør MVP’en til god strategi. Time-to-market er afgørende for de fleste IT virksomheder og på det område er MVP det eneste rigtige.

Det er bedre at fejle hurtigt, frem for at finde ud af svarene alt for sent. Eller efter man har brugt en masse udviklingskroner.

Hvad nu hvis konceptet skulle justeres? Hvis nogle features skulle fjernes? Hvis nogle elementer skulle have en anden placering?

Det giver kun god mening at få svarene hurtigt og komme på markedet, frem for at bruge måneder på en løsning, du ikke har noget data eller feedback på.

Så har du en god idé eller ny løsning, du gerne vil på markedet med, bør du helt sikkert overveje at starte med en MVP. Herefter kan du videreudvikle og forbedre ud fra konkrete data og brugerfeedback, så du tager de rigtige beslutninger og strategiske valg.

Simon B. Jensen
AF Simon B. Jensen
Managing Director hos Bluebell

Jeg har arbejdet med hjemmesider og udvikling i over 10 år og været med til opstarte flere projekter. Over årene har jeg opbygget et indgående kendskab og stor erfaring med alt fra udvikling, til drift og online markedsføring, men mit speciale er og bliver SEO.